Visie op bouwen in de Hoeksche Waard

De Hoeksche Waard wordt gevormd door landerijen, kreken en bomenrijen langs de dijken en wegen, en biedt een zeer natuurlijk aanzien. Oud-Beijerland is het grootste dorp met diverse wijken. Het centrum met het Oude Raadhuis dateert van enkele eeuwen terug, evenals de haven en een gedeelte van het centrum. De Historische Vereniging bezit een zeer uitgebreid en goed gedocumenteerd archief van alle wetenswaardigheden.

Er zijn enkele bedrijventerreinen aanwezig gevuld met lokale ondernemers. Zware en havengerelateerde industrie past niet echt in het Nationaal Landschap de Hoeksche Waard. De gronden rondom de havens van Rotterdam en Drechtsteden zijn daarvoor veel beter geschikt. Zonnepanelen willen we het liefst alleen op daken toepassen. En met de vraag naar energie voor alle gebruikers hopen we energie neutraal te kunnen realiseren. Voorwaarde is wel dat ook daken van bedrijven en boerderijen hiervoor worden benut. Dit alles om het landschap zoveel mogelijk open te houden voor de agrarische sector die toch al ruimte tekortkomt.

Grondoppervlak is schaars geworden en er zijn al plannen geopperd om een gedeelte van de Noordzee in te polderen, met alle problemen van dien, zoals een zoute bodem, transport en de nood aan heel veel materiaal om beschermende en waterkerende dijken rondom te realiseren. De vraag naar grond is zo groot dat er ook plannen zijn voor duaal gebruik van grondoppervlak. Vanwege ruimtegebrek is bij wijze van proef in Rotterdam een boerenbedrijf actief op een boot. Helaas is alle landbouwgrond bebouwen geen oplossing. Daar is ons land te klein voor. Daar moet dus iets anders op worden gevonden. Bijvoorbeeld woningbouw boven spoor en wegen met behulp van tunnels of paalwoningen. De overlast van geluid van verkeersbewegingen daaronder is dan zeer gering omdat geluid zich zijwaarts verplaatst. Reflectie via een ander gebouw blijft dan nog wel een mogelijkheid tot overlast.

Om naar de enorme vraag naar een eigen woning te voldoen, wordt er zoveel mogelijk leegstaande bebouwing in dorpen en steden benut. Momenteel is de gemeente Hoeksche Waard samen met projectontwikkelaars zeer actief bezig om heel veel locaties in alle dorpskernen geschikt te maken voor woningen. Dit heeft samen met een lokaal bureau geresulteerd in zeer fraaie bebouwing. Hier mag zeker van gezegd worden dat veel moeite wordt gedaan om de nieuwbouw passend te maken in de omgeving. Het aanzien van ieder dorp in de Hoeksche Waard is niet gelijk, daar is dan ook qua uitstraling aan de gevelzijde duidelijk rekening mee gehouden.

Benut de bodem zoveel mogelijk waar deze voor geschikt is. Ongeacht de locatie in Nederland, maar wel rekening houdend met de economische bedrijvigheid ter plaatse. De Hoeksche Waard heeft voor een groot deel zeer vruchtbare kleigronden. Dat is ook de reden dat hier veel landbouw is en slechts een gering aantal veehouders. Zandgrond is veel moeilijker goed te benutten voor voedselproductie; er moet dan echt wel wat worden toegevoegd om het vruchtbaar te maken. Zandgronden aan de andere kant van de Dordtse Kil zijn ruimschoots aanwezig. Benut zandgrond voor andere doeleinden zoals woningbouw, industrie en bedrijven. Het vestigen van transportoverslag of kantoren kan ook een oplossing zijn. Wel natuurlijk het oppervlak zo economisch mogelijk blijven benutten. Geef ruimte vrij voor bedrijven langs snelwegen. Dit gebeurt gelukkig al op veel locaties. Woningbouw langs een drukke weg is niet bevorderlijk voor de gezondheid en het is bovendien onplezierig wonen.

Het blijft moeilijk om tegemoet te komen aan de wensen en vragen van iedereen. Toch zullen we moeten stellen: tot hier en niet verder. Dat zal beslist niet iedereen ons in dank afnemen, maar we willen de Hoeksche Waard als nuttig agrarisch gebied behouden, en dan moeten helaas anderen teleurgesteld worden.

Onderteken het bezwaarschrift

Spreek u uit voor het behoud van de Hoeksche Waard en tegen de verdere aantasting van ons polderlandschap door industrie en snelwegen!

Reeds opgehaalde handtekeningen

Op papier:
22.618
Online:
444
Totaal:
23.062